Livet innan de färdiga böckerna..
 
Innan den färdiga boken är tryckt och man äntligen håller den i händerna är det faktiskt ganska mycket jobb. Ideer, visioner och åsiker som alla inblandade har ska smältas samman så att alla i slutändan är nöjda med produkten. Författare, illustratör och förlag måste komma överens och framförallt förstå varandra.
Skisser ska skickas fram och tillbaka, ändringar ska göras och alla måste vara alerta eftersom det oftast är en deadline som hägrar längre fram.
Här har jag tänkt att ni ska få se lite av livet innan den färdiga trycksaken. Det kan vara skisser, ritbordet i kaos, en bra dag då man får skissat upp en hel bok för att man har sånt flyt! Eller en dålig dag..
 
Jag ska försöka att hålla er uppdaterade, och jag börjar med en "steg för steg".
Här har jag redan kommit igenom skissfasen och har tuschat framsidan till Mikael Rosengrens I stjärnan ser jag dig..
 
 
 
För mig är oftast den absolut första skissen rent skräp stilmässigt. Då fokuserar jag antingen på vad bilden ska förmedla eller hur karaktärerna ska se ut, ungefär hur det ska vara placerat och var text ska få plats. Det blir oftast mest text, ringar och streck. För att sen författaren ska förstå min ide gör jag en skiss där jag placerar ut figurer och redogör i text hur jag tänkt det. Första skissen brukar jag inte lägga ner så jättemycket jobb på, för om jag och författaren skulle ha missförstått varanda helt i det inledande skeedet har jag kastat bort massor med tid.. Är vi överens jobbar jag vidare på min ide och rengör skissen.
Här var jag och Mikael överens och jag kunde direkt börja med detaljer och sen tuscha.
 
 
 
Sen flyter det på! Nu är det färgprover som tar mest tid, vilka nyanser som passar ihop och vilka färger som passar bokens budskap. 
 
 
 
Innan jag hunnit ända hit hade jag googlat på orientaliska mattor och typiska peruanska kläder för att samla inspiration och få en uppfattning om färger.
 
 
 
Nu börjar jag att skugga lite och här ser jag också att hennes ögon ser lite stirriga ut..
 
 
 
.. så pupillerna får bli lite större och jag fortsätter med färgläggningen. Jag ville ha en varm känsla av flickan som kommer susande på den flygande mattan, men jag ville att landskapet ska ha ett kallt om än välkomnande intryck.
 
 
 
Och så blev den färdiga bilden!